Соціально-побутові пісні - це великий масив епічних народно-пісенних
творів про економічні та політичні умови життя різних соціальних груп
населення, про їхню історичну роль у становленні та розвитку українського
суспільства, у формуванні національних норм етики й моралі.
Соціально-побутові пісні різнопланові і за тематикою, і за сюжетами, і за
мотивами, і за колоритністю образів. Для них характерне поєднання реалістичної
конкретності з метафорично-символічною образністю, вони багаті на традиційні
для народного епосу метафори, постійні епітети, порівняння.
Це пісні про гірку долю простого люду в умовах тоталітарних режимів,
соціальну нерівність, громадські, родинні, побутові конфлікти, природне
віковічне прагнення народу до волі, пошуки шляхів до кращого життя тощо.
У соціально-побутових піснях українського народу узагальнено відбився світ
людських доль в усьому його різноманітті. Як писав Микола Гоголь, для України
народні пісні - це все: «і поезія, і історія, і батьківські могили».
Різновиди
За тематичними і жанровими ознаками соціально-побутову фольклористику
розділяють на такі цикли пісень: козацькі, гайдамацькі, рекрутські, солдатські
(жовнірські), бурлацькі, заробітчанські (строкарські), чумацькі, кріпацькі,
наймитські, родинні, сирітські та ін. Кожен з цих циклів має свої особливості,
але всі вони об'єднані соціальними мотивами і найкраще характеризують певну
історичну епоху.
Історія виникнення
Виникнення і розвиток козацьких пісень пов'язані з історією козацтва
(ХV-ХУIIІ століття). їхня тематика різноманітна: підготовка і від'їзд козака до
походу, прощання з рідними, сутичка з ворогами, смерть на полі бою, нелегка
доля в неволі, туга за батьківщиною та родиною («Ой у лузі, та ще й при
березі»). В образах головних героїв пісень втілені волелюбність українського
народу, непримиренність до соціального й національного гніту. Саме цими
мотивами вони споріднені з історичними піснями й думами.
І стилістично, і тематично до них близькі гайдамацькі пісні, в яких оспівано
боротьбу народних мас проти феодально-кріпосницького та національно-релігійного
гніту польської шляхти у XVIII столітті. На території Буковини і Закарпаття
були популярними гайдуцькі пісні, що зафіксували боротьбу слов'янських народів
проти турецьких загарбників у ХУ-ХІХ століттях.
Хоч деякі походи і перемоги в згаданих циклах пісень були романтизовані,
все-таки в них переважали мінорні мотиви, бо людям важко було змиритися з тим,
що дужі, молоді хлопці змушені були відриватися від звичної, улюбленої
хліборобської праці, багатьом з них довелося накласти головами на чужині,
залишивши на рідній землі вдів і сиріт. Коли відстоювалися інтереси свого
народу, то захист рідного краю сприймався як почесний обов'язок, коли ж після
введення рекрутської повинності з села почали насильно забирати у військо
міцних працездатних хліборобів, щоб їхніми руками здійснювати чиїсь авантюрні
експансіоністські плани, а їхня відсутність лягала важким тягарем на жіночі
плечі, то відповідно змінювалися і настрої народу, в пісенній творчості
з'являлися нові мотиви. Виникали рекрутські та солдатські пісні. В різних
сюжетних варіантах висловлювалося співчуття юнакам, які «лише сіяли та орали,
ціпом молотили», а тепер їх змушують через муштру призвичаюватися до зброї
(«Вилітали орли з-за крутої гори»). Особливо трагічні долі вихідців із села
зображені в бурлацьких піснях. Бурлаки - це бездомні, самотні люди, які в
ХУІ-ХІХ століттях наймалися вантажниками, чорноробами у риболовецьких артілях
на Дніпрі, Дунаї, Дністрі, Чорному морі. Вони - народ працьовитий, дружний, але
знедолений: без дружини, родини поневіряються на чужині, змушені вмирати в
самоті («Та забіліли сніги», «Горе мені на чужині»).
За тужливими образами, поетичними тропами близькі до бурлацьких пісні
заробітчанські, строкарські, наймитські. Найдавніші і них виникли в середовищі
зубожілих козаків, зайнятих на відхожих промислах (цукроварнях, мануфактурах,
шахтах). Інтенсивний розвиток капіталізму прискорив процес пролетаризації
селянства, посилив його експлуатацію. Тяжка праця заробітчан, їхня
безправність, зловживання роботодавців - основні теми народних пісень.
Історичне значення заробітчанської поезії ще й в тому, що своїми сюжетами вона
започаткувала в Україні робітничу пісню.
Не легше жилося й строкарям, молодим людям, убогі батьки яких за завдаток
віддавали їх заможним на домовлений строк (звідси й назва «строкарі»).
Відробляти завдаток доводилося виснажливою працею, зносячи постійні знущання
господаря («Ой матінко-зірко», «Ой піду я лугом»). У кріпацьких піснях
найяскравішими сатиричними образами засуджена панщина, дармова примусова праця
закріпаченого селянина у господарстві поміщика. У різноманітних сюжетних
варіантах пісень селяни не лише з сумом, відчаєм, а й з невгасимим гнівом,
обуренням засуджують негідну поведінку поміщиків та їхніх економів, які
розкошують, гуляють, бешкетують, визискуючи селян («А в неділю пораненько»).
Складні економічні й соціальні умови згубно впливали на родинне життя. В
пісенних сюжетах знаходимо постійні конфлікти між подружжям, сварки, бійки,
розлучення, бідування сиріт («Ой зацвіла рожа край вікна», «Та немає гірш
нікому»).
Порівняно з іншими родинний цикл все ж не такий похмурий. Тут трапляються
майстерно виписані ліричні сцени, привабливі образи дівчат і парубків, дотепний
гумор. Навіть тяжка праця опоетизована. І хоч вона інколи позбавляє права на
особисте життя («Посадила огірочки»), проте працьовиті люди завжди в пошані. їх
люблять, і вони відповідають взаємністю. І найтяжча праця не може згасити
палких почуттів («Ой у полі нивка»).
|