Виникнення Києво-Печерського монастиря
Виникнення
Києво-Печерського монастиря було обумовлене політичними, економічними й
культурними наслідками хрещення Київської Русі в 988-989 рр.
«Повість
минулих літ» розповідає, що подвижник Антоній, повернувшись до Києва із
Святого Афону, довго ходив по монастирях рідної землі, проте не знайшов
для своєї душі гідного місця, тому й вирішив усамітнитися в давній
печері, що недалеко від княжого села Берестове. Нестор Літописець писав:
«Прийшов він на пагорб і возлюбив місце це і став жити тут, молитися
Богу». Чутка про аскетичний (Аскетизм — надзвичайна стриманість,
відмовлення від життєвих благ) спосіб життя ченця в печері швидко
поширилася київськими землями. До нього почали приєднуватися однодумці,
яких Антоній постригав у ченці. Він став їхнім духовним отцем. Коли
кількість братії досягла дванадцяти осіб, Антоній поставив ігуменом
Варлама, а сам переселився на сусідній пагорб, викопавши в ньому нову
печеру. Так виникли печери, які пізніше назвали Ближніми й Дальніми.
Коли число братії досягло ста осіб, князь Ізяслав на прохання
Антонія подарував ченцям гору над печерами. Згодом тут було збудовано
першу дерев'яну церкву. Із цього часу ченці активно розбудовують наземну
частину монастиря й майже всі переселяються в келії, а печери
перетворюються на місце поховання. Життя засновників Києво-Печерського
монастиря сприймалося як моральний подвиг, адже вони відвернулися від
мирських спокус. Цим монахи здобули прихильність і від влади: князі й
бояри підтримували їх, дарували їм землю з підданими селянами, угіддя,
срібло й золото.
У монастирі розвивається образотворче мистецтво, зокрема
іконопис/медицина. Відомо, що саме тут було збудовано першу лікарню в
Київській Русі. Печерський монастир став також центром підготовки
православного духівництва.
Нєстор Літописець канонізований
(канонізований — занесений до числа святих) православною церквою, його
тіло знаходиться в Києво-Печерській лаврі. Нині мощі літописця
відкриті для відвідувачів. У підземних лабіринтах цього монастиря
покоїться 123 нетлінних тіла святих, яким майже тисяча років. їх
порівнюють із муміями єгипетських пірамід, тому й не дивно, що київський
монастир став місцем паломництва людей з усього світу.
Києво-Печерський патерик
Патерик — збірка, що містить житія святих отців (звичайно, монахів якого-небудь монастиря).
Ще однією визначною оригінальною пам'яткою давньоукраїнської писемності є Києво-Печерський патерик. Ця книга належить до житійних, тобто до творів про життя осіб, яких церква оголосила святими.
До патерика ввійшли твори, присвячені історії
Києво-Печерського монастиря, його ченцям, подвижникам і святим. Автори
цієї пам'ятки намагалися показати читачеві всю велич духовних устремлінь
своїх персонажів, їхню смиренність і жертовність, боротьбу з
підступними темними силами.
Коли був написаний Києво-Печерський патерик і про що він? Написання
основного тексту пам'ятки вчені датують другою половиною XI — першою
половиною XIII ст. Воно тісно пов'язане із становленням
давньоукраїнського літописання, вітчизняними оповіданнями про життя
ченців, яких церква оголосила святими, а також із сюжетними мотивами з
іноземних патериків. За основу твору взято листування між ченцем
Києво-Печерського монастиря Полікарпом і володимиро-суздальським
єпископом Симоном. Полікарп скаржиться своєму другові Симону, що в
монастирі принижують і зневажають його талант. У відповідь Симон
наводить кілька оповідей із життя печерських ченців, які стали святими
завдяки аскетизму, смиренності й постійній праці, чим і вражає
Полікарпа, який згодом доповнює листування низкою інших оповідей.
Одним із найцікавіших у Києво-Печерському патерику є оповідання «Про Прохора-чорноризця, котрий молитвою з лободи робив хліб, а з попелу сіль».
У ньому автор повідав нам історію чоловіка, який прийшов із Смоленська
до Києва й постригся в ченці, ігумен монастиря назвав його Прохором. Той
віддав себе служінню Богові, вів аскетичний спосіб життя, відмовившись
навіть від хліба. Харчувався лише лободою, яку збирав і заготовляв на
цілий рік. «Бачачи ж терплячість і велику повстримність, Бог перетворив
йому гіркоту на солодкість». Коли настав великий голод, Прохір наділяв
хлібинами з лободи неімущих. Потім у складний час для Києва Прохір почав
роздавати попіл нужденним, у руках яких після молитви він
перетворювався на чисту сіль. Це викликало заздрість у торговців сіллю,
які хотіли в цей важкий для держави час нажити багатство. Тож вони
поскаржилися Святополкові. Князь намагався догодити торговцям, аби
припинити їхні ремствування і розбагатіти самому. Він наказав відібрати
сіль у Прохора, але коли йому привезли її, то сіль перетворилася на
попіл. Уражений, князь засоромився скоєного й покаявся.
Художні особливості оповідання «Про Прохора-чорноризця...» типові також для релігійних творів княжої доби: • широке використання релігійної лексики («Бог, Отець, Господь, ігумен, євангельський, проскурка»); • повторення службових слів («І заготовляв він собі її на рік... І так усе життя своє вдовольнявся... І прозвали його Лободником...»); • широке використання тропів, особливо порівнянь, символів, епітетів (солодкий, наче мед; гіркий, мов полин; хліб, сіль; преславні чудеса, небесні птахи); • інверсії («На неораній землі хліб несіяний був йому»); • урочистий тон мовлення.
«Житіє Феодосія Печерського» й «Житіє Антонія Печерського»
розкривають біографічні факти засновників Києво-Печерського монастиря, а
також цінні відомості про побут, вірування й політичну ситуацію в
Київській Русі.
Києво-Печерський патерик відіграв велику роль у розвитку українського мистецтва.
Упродовж століть він зазнавав доповнень і переробок. На основі сюжетів
цієї книги сформувалася багата іконописна традиція, а цикли видань
Патерика стали етапними віхами в розвитку української графіки. В
«Історії української літератури» М. Грушевський зауважив: «Не "Слово о
полку Ігоревім", не "Закон і благодать", не літопис, а Патерик став тим
вічно відновлюваним, поширюваним, а з початком нашого друкарства —
неустанно передруковуваним твором старого нашого письменства, "золотою
книгою" українського письменного люду».
Києво-Печерський патерик
містить легенди й оповідання про будівництво нашої святині — Успенського
собору Києво-Печерської лаври. Цей храм по-варварськи був зруйнований у
роки Другої світової війни, як і багато інших українських святинь у
період тоталітарного режиму. Саме такі пам'ятки, як Патерик, несуть у
вічність нашу історію й духовність.
|