«Давня казка»
Прославимо
поетів, у яких один бог — красиво сказане, безстрашне слово правди.
Історія
написання твору.
«Давню
казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим
поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших,
революційних представників суспільства — серед робітників. У творі йдеться і
про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї
поеми — поет.
Твір
«Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за
1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час
творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво
потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі
трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся
Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
Тема:
зображення боротьби трудящих проти своїх поневолювачів та ролі і місця поета у
визволенні народу від гніту.
Ідея:
уславлення мужності, цілеспрямованості, віри у щасливе життя (поет); засудження
жорстокості, жаги до збагачення, прагнення поневолити народ (Бертольдо).
Основна
думка: у пошані народній завжди залишаються ті, хто захищав, відстоював
інтереси простого люду, жертвуючи своїм життям.
Жанр:
ліро-епічна соціальна поема-казка. (Від казки — зачин, події відбуваються в
давноминулі часи, в якійсь невідомій країні, головні персонажі — поет і
Бертольдо — зустрічаються тричі, як і в казках.)
Композиція.
Твір
складається з чотирьох розділів. Експозиція: знайомство з поетом. Зав'язка:
зустріч поета з Бертольдом. Кульмінація: конфлікт між Бертольдом і поетом.
Розв'язка: довічне ув'язнення поета, його смерть; А поетові нащадки Слово
гостреє гартують.
Сюжет твору.
Поема починається коротеньким виступом, у
якому Леся Українка,
звертаючись до читачів, говорить, що вона розповість давню казку. Насправді ж поема пов'язана з реальним життям того
часу, коли жила поетеса.
У якійсь
країні жив талановитий поет. Він любив людей, для них складав пісні, які давали
народові пораду і розвагу. Трудящі шанували поета, захоплювалися його піснями,
до нього
Раз у раз
ходила молодь Пісні-слова вислухати.
Тільки
чванливий нероба лицар Бертольдо глузував з поета, вважав його жебраком і
навіть божевільним.
Несподівано
настало лихо — почалася війна. На чолі з Бертольдом військо вирушило в чужі
землі. Коли в чужих землях у поході лицарям ставало тяжко і туга обгортала їх
серця, тоді співці співали ті пісні, які склав поет, і вони, викликаючи у
вояків спогад про рідну країну, підбадьорювали їх та додавали одваги.
Зайшовши
далеко в чужі землі, опинившись серед чужих людей, втомлене і зголодніле
військо почало нарікати на Бертольда, а далі кинулося до зброї, щоб примусити
його припинити війну і повернутися назад.
У цю хвилину
виступили співці і піснею, якої їх навчив поет, вгамували військо, запаливши в
ньому бойовий дух. Лицарі з словами:
Ми готові
йти до бою,
Краще
смерть, ніж вічний сором!
—
кинулися в бій і перемогли ворога.
Так поет
своїм словом, своєю піснею допоміг війську здобути перемогу.
Але з
перемоги воїнів скористався Бертольдо. Він награбував на війні «всього без
ліку», а король нагородив його ще землею і графським титулом. Знову в панському
палаці почалися свята і розваги.
Привчившись
до грабунків на війнах, Бертольдо діяв так і в своїй країні. Він нещадно
експлуатував доведений до відчаю народ, який готувався до повстання. Серед
людей шириться пісні про рівність і волю. Разом з народом виступають співці і
поет.
Бертольдо
знає, яку велику силу мають художнє слово і пісня. Щоб вирвати з рук народу цю
грізну зброю, він запропонував поетові стати його придворним співцем, обіцяючи
йому за це багатство і славу. Поет з гідністю відмовився від «золотих кайданів»
і слави з панських рук, залишився вірним народові. Тоді Бертольдо наказав своїм
слугам кинути поета до в'язниці. Поет загинув, але лишилися між людьми його
правдиві і запальні слова, залишилися молоді нащадки, які взяли собі у спадок
поетові пісні і продовжували боротьбу з гнобителями.
Народ
повстав і вбив пана Бертольда. Та залишився по ньому молодий нащадок, який
продовжує будувати тюрми і гнобити людей. Між нащадками поета і графа
продовжується боротьба. Таким закінченням поеми Леся Українка підкреслює, що
боротьба трудящих за своє визволення неминуче триватиме до того часу, поки в
ній не переможе народ.
Мовно-виражальні
засоби.
а)
Поетичний синтаксис: антитеза, інверсія, фразеологізми. («Час летів, немов на
крилах», «Кажуть весь поміст у пеклі з добрих замірів зложився», «Золотих не
хочу лаврів», «спіймати вітра в полі»).
б) Тропи
(епітети, метафори, порівняння): сумна діброва, рими-соколята, думи-чарівниці;
«сонечко червоне заховалось за діброву», «час летів», «розливався людський
стогін всюди хвилею сумною», «пісні ідуть по людях» і т. д.
в)
Лексика твору: загальновживані слова, архаїзми із західноєвропейської
літератури, фольклору (граф, графство, герольди).
г)
Особливості вірша: в його строфах заримована лише половина рядків.
Золотих
не хочу лаврів, З ними щастя не здобуду, Як я ними увінчаюсь То поетом вже не буду.
Такі
вірші називаються
напівбілими, або римованими.
Чотиристопний
хорей, яким написано «Давню казку», з одного боку, сприяє стрімкому розгортанню
сюжету, з другого — наближає вірш до розмовної мови казки, передає ритм часу,
протягом якого наростає конфлікт між групами людей.
д) Іронія
і сатира в поемі.
В
іронічному плані вживаються слова «лицар» і «лицарство» щодо Бертольда та його
воїнів. На Україні «лицар» — мужня, саможертовна, благородна людина, захисник
волі. Таким лицарем Леся Українка вважала поета:
Нас таки
чимале військо,
Маєм
свого отамана,
Він у нас
одважний лицар...
В
іронічному плані написані окремі рядки «поетових пісень». У сатиричному плані
показано взаємини між графом Бертольдом і народом.
Проблеми
і мотиви твору.
• роль
митця в суспільстві;
•
служіння музі й народові;
• суть
людського щастя, вдячності;
• воїни
заради збагачення.
Додатковий матеріал.
Упродовж
всього твору Леся Українка показує поета у тісному зв'язку з життям і боротьбою
свого народу. У своїх піснях поет відображує думки і погляди трудящих мас, і
тому його пісні «розходяться по світу стоголосою луною».
Поет
любить народ і віддає йому свій великий талант. Живучи серед народу, він ніколи
не буває самотній. До нього в убогу хату раз у раз приходила молодь слухати
пісні. Зв'язок з народом надавав поетові сили і натхнення для творчості. Своєю
відданою працею для трудящих він заслужив у них велику повагу і довір'я. Народ
уважає його своїм ватажком і під його проводом іде на повстання проти панів:
Нас таки
чимале військо,
Маєм
свого отамана,
Він у нас
одважний лицар...
Леся
Українка показує поета як людину волелюбну і сміливу. Він гордо і незалежно
поводить себе з паном, не схиляється перед його владою і силою, відмовляється
від багатства і слави, які пропонує йому Бертольдо:
Не поет,
хто забуває Про страшні народні рани, Щоб собі на вільні руки Золоті надіть
кайдани!
Він не
скоряється й тоді, коли граф загрожує йому в'язницею.
Леся
Українка перша в тодішній літературі змалювала образ поета-співця соціальної
війни між класами, а не народами.
В образі
народного поета-громадянина Леся Українка висловила думку, що поезія повинна
служити трудовому народові, допомагати йому у повсякденному житті в боротьбі
проти визискувачів.
Додатковий матеріал.
В образі
графа Бертольдо Леся Українка показала ті ворожі народові сили, проти яких
борються трудящі.
Лицар
дивується, коли бачить вплив поетового слова на сільську молодь. Практичний в
усьому, позбавлений творчої фантазії, лицар вбачає у цьому «диявольське
наводження», чаклування. Поет для лицаря — ворожбит, хоч і допоміг палким і
чулим словом привернути до нього горде й неприступне серце панни Ізидори.
Бертольдо
вирушає воювати чужі міста. Його військо супроводить пісня про рідний край,
який завжди у серці незважаючи на розлуку. Щасливий і сп'янілий від перемого
лицар не чує тих пісень, думаючи про власну звитягу. Та коли щастя відвернулося
од нього і в війську почалися чвари, а слухняні раніше вояки рвуться повернути
зброю проти нього, його рятує глумлива пісня військових співців про недбалого
вояка. І знову пісня домоглася свого: вона повернула воякам відвагу, а з нею й
перемогу в бою. Перемогла не Бертольдова хоробрість, а поетове слово.
Граф
Бертольдо зображений жорстоким експлуататором, пихатим і гоноровитим паном, вірним
слугою короля і ворогом трудящих. Нікчемний граф все своє життя проводить в
бенкетах та розвагах. Він має величезні багатства, придбані тяжкою працею
селян, награбовані на війні, але його це не задовольняє. Бертольдо встановлює
нові податки, мита на панщину.
Жорстокість,
бундючність і грубість пана виявляється у його вчинках і словах. Вперше
зустрівши поета в лісі, він грубо наказує йому зійти з дороги:
Бачте,—
крикнув,— що за птиця! Чи не встав би ти, небоже?
Коли поет
глузливо відмовився від милостині пана, той, знову спалахнувши, «крикнув
згорда»: «Годі жартів! Бо задам тобі я гарту!».
Переляканий
революційними піснями, в яких поет закликає «пробити пану груди», Бертольдо
наказує:
Гей,
ловіть співців, в'яжіте! У тюрму його, в кайдани!
Непокірному
поетові Бертольдо загрожує:
...в
тюрму його закину, Там він, клятий, і загине!
Поряд з
погрозами, якими пан хоче примусити поета замовкнути, він вдається до підкупу і
лицемірства.
Я його
талан співацький Так високо поважаю, Що співцем своїм придворним Я зробить його
бажаю.
Такою
мовою Леся Українка характеризує Бертольда як жорстокого деспота й
експлуататора.
|